MiCHELLE NYBERG!

Kategori: Workout

allt kan bli träning

Idrottslektioner i skolan vet vi alla ibland bara känns jobbigt, onödigt och slöseri med tid. Man får ju inte ut något av det och det är ju liksom bara ''gympa'' i skolan? Håller ni med? Isåfall ska jag ge det ett försök att ändre er uppfattning. 
För ungefär ett år sedan tänkte jag alltid att idrotten inte var viktig (förutom att få betyg). Idag ser jag det som ett extremt bra träningstillfälle att få varierad träning och dessutom lära mig mer om hälsa, fysik och kroppen. 

Ta idag som ett tillexempel; jag har jättemycket plugg och kommer inte hinna träna efter skolan för att jag måste sätta mig ner och plugga tills jag somnar ungefär. Självklart blir jag irriterad för jag vill verkligen inte sitta still, jag vill träna och röra på mig, slita på musklerna och ta ut all min kraft på att lyfta vikter. Som tur är (!!) så hade min grymma idrottslärare bestämt sig för att vi skulle ta en joggingtur till ett utegym - grymt! 

Jag tog i allt vad jag hade, sprang dit och körde så gott jag kunde och sprang tillbaka. Är så glad att jag fick denna möjlighet att träna, för nu kan jag lugnt och utpumpad tänka på plugget när jag kommer hem. 

Så ta vara på att ni får gratis träning, ledning och kunskap. 
Haha känner att jag låter som en mamma eller något, men seriöst GÖR DET! 


Från dagens idrottslektion. 

Från gårdagens pass

Igår efter skolan fick jag äntligen köra igenom mina små ben och rumpistumpen! 
Kändes riktigt bra och det känns redan nu att jag tog i ordentligt. 

motivation

Att ha motivation och inspiration är väldigt viktigt för att komma igång och sedan fortsätta. 
Alla har vi alla olika saker vi strävar efter, vi vill olika saker och vi har olika mål. Men gemensamt har vi nog att vi vill något, vi vill inte stå kvar där vi är utan vi vill förändra något. Om det är vår kropp, vår fysik, hur vi mår eller något helt annat spelar ingen roll - huvudsaken är att vi vill något och att vi gör det! 

Jag har inte ett mål, utan jag har massor! Jag vill bli starkare både fysiskt och psykiskt, jag vill förändra min kropp och jag vill orka mer genom att ha bättre kondition. Jag vill bli något både andra och jag drömmer om varje dag, och jag vet att jag ska det också! Min motivation kommer från mig själv, för att jag vet att jag har kommit långt i min resa redan angående t.ex. träningen. Jag vet att jag klarat av att nå gamla mål så nu kan jag nå mina nya. 

Vissa dagar är det jättetungt, jag orkar knappt gå ner till gymmet, jag orkar inte träna lika hårt som jag egentligen vill och jag vill bara hem under hela passets gång. Men det är då man måste stanna upp och tänka till, att om jag pinar mig igenom det här passet och kör så hårt jag vet att jag kan - då får jag definitivt belöning för det senare, och då kommer jag inte ångra den timmen som var sådär extra jobbig och tung. Det är bara bita ihop och se på sitt mål! Man ska inte heller tänka att man kan göra det senare, för då skjuter man bara på det längre och längre. Och ju tidigare man börjar, desto snabbare når man sitt mål. 
Jag vet att om jag inte hade börjat när jag gjorde det, då hade jag inte haft den fysiken jag har idag. Jag vet också att om jag hade börjat tidigare, då hade jag varit närmare mitt mål nu! 

Jag har småsaker som gör att jag kämpar lite extra vid vissa tillfällen. Varje söndagskväll så känner jag: att äntligen är det måndag imorgon, en ny vecka med nya tag. Den här veckan kan bli bättre än förra. Samma sak med en ny månad, då försöker jag alltid sätta upp ett litet mål jag ska nå. Allt från att gå upp/ner något gram eller kilo, att klara av att lyfte en tyngre vikt osv. Man får hitta sina egna sätt att motivera sig, och sina egna källor att ta inspiration ifrån. 

Att jag sen också får höra att jag motiverar och inspirerar andra - bara det får mig att vilja köra ännu hårdare och lyckas ännu mer. Att veta att andra ser upp till mig och tycker att jag gör är bra, det är en obeskrivlig känsla! Tackar djupt för det. 

Idag är det måndag, och jag tycker alla ska se det som en möjlighet att göra något annorlunda från förra veckan. 
Jag själv vet att jag ska spendera mer tid på gymmet än jag hann med veckan innan. Och jag ser fram emot det, det gör att jag har lättare att gå upp på morgonen och ta mig igenom skoldagen för jag vet att något roligt, spännande och tufft väntar på mig innanför friskis&svettis dörrar när jag slutar. Detta kan inte bli annat än bra, eller vad säger ni? 

paddla fortare

Paddlade nyss med klassen, riktigt roligt måste jag säga!!
Vi hade det som idrott idag och det var verkligen hur kuuuuul som helst.
Vi turades om att paddla och som ni ser på bilderna så var jag gladast när jag fick ro runt i lilla ån. 

Rygg och axlar

Igår kväll körde jag ett tungt pass med Hanna på gymmet. Axlar och rygg! 

Det gick väldigt bra och jag körde hårdare än jag någonsin gjort förut, vilket verkligen känns i både rygg och axlar idag! 
Det är så roligt med denna känsla efteråt att man verkligen gjort sitt bästa plus lite till. 

Nu ser vi fram emot ett mag + bicepspass efter skolan. 

Första träningen idag

Hade nyss idrott, orientering, riktigt roligt!
Kändes riktigt bra att köra 100% och verkligen springa för livet.

Var otroligt svettig efter haha!

Gör några bra av de dåliga

När jag väl kommit fram till spåret och börjat springa så fick jag otroligt ont i mina höfter som jag har problem med så jag fick ta det lite lugnt. Men blev en liten tur och lite träning på ute-gymmet!

Man får helt enkelt göra det bästa av de dåliga!

Annorlunda bild

Efter ett hårt bröst och biceps-pass så vill jag bara lägga mig ner och sova då jag har världens matkoma. Men nej, på med skorna och ut på en springtur!

Att ta vanliga spännisbilder på gymmet är ju kul, men det här var liiite roligare!

Make that ass grow

Igår så var jag först ute och sprang, riktigt skönt! Sedan drog jag till gymmet och dödade min lilla rumpa, ännu skönare!

Kvällsträning

Körde ett ganska tungt men ändå lugnt pass idag, haha låter lite komiskt men så var det. Cornelia hängde på och vi dödade våra ben men framförallt rumpa!

Kör den här övningen med väldigt lätta vikter för att sedan gå så långt ner som möjligt, tränar mer av rumpan vilket är super! Fast här verkar jag mest skratta åt min privata fotograf!

Börja någonstans - små saker gör skillnad

Som rubriken lyder så är det viktigt att börja någonstans, man behöver inte gå in 100 % på direkten. Utan man kan börja med små saker, och de små sakerna kommer också att göra skillnad. 

Det finns många där ute som jag kan garantera sitter och tänker att de gärna vill förändra sin hälsa, sin livsstil, sin kropp osv. Men det finns också många där ute som inte riktigt känner att de har var som krävs för att göra det, de kan vara allt från mod till tid. Men jag tänkte berätta att det inte krävs så mycket för att börja någonstans, och iallafall komma igång genom att bara göra lite små förändringar. 

Som ett exempel kan vi ta det här med matvanor. Jag har länge haft svårt att sluta med t.ex. choklad, det är min största svaghet och jag kommer aldrig i hela mitt liv sluta med det, MEN jag har blivit tvungen att minska ner på det.
Jag älskar mat, men jag kände att jag var tvungen att börja tänka på vad jag åt, inte exakt allt jag åt, men försöka minska ner på mindre nyttiga saker. Ett tips är tillexempel vardagsmaten vi äter i exempelvis skolan. Är det låt oss säga pasta och köttbullar, strunta då i pastan och ät er mätta på köttbullar och grönsaker, hur gott och bra som helst! Då skippar man snabba och onödiga kolhydrater vilket är toppen! Ett annat tips är också om man ska ta ett snabbt mellanmål; jag älskade att komma hem från skolan och trycka i mig mackor, det var det bästa jag visste. Men nu har jag fått lägga den tanken åt sidan, istället tar jag lite yoghurt och müsli och en frukt, lika gott och mycket nyttigare. Möjligtvis kan man ta en nyttigare variant av bröd, t.ex. grovt bröd. 

Vardags motion är också väldigt viktigt. Det försöker jag tänka på mer och mer för varje dag som går. Istället för att ta bussen korta sträckor så kan man faktiskt promenera eller cykla, istället för att sitta inne och titta på film på kvällarna så kan man ta en promenad; man får både friskluft, motion och en godare natts sömn! Det finns ju verkligen inget negativt med motion, man mår alltid bättre efter och det gäller bara att lyfta på rumpan för att se till att det verkligen händer också! 
- Och det tror jag att många klarar av, bara det bestämmer sig för att de vill! 

 

Känner du ett sug efter att få en bättre kropp, att orka mer, må bättre och bli starkare fysiskt, se då till att börja någonstans! Be en kompis hänga på så kan ni tillsammans se till att ni håller igång och inte lägger av! 
Jag kan garantera er att ni inte kommer ångra er efteråt. 

Längsta passet

Tror seriöst det här var det längsta passet jag kört. Över två timmar, körde ben och mage + förbränning.
Började med 20 min på crosstrainern, sedan körde jag igenom benen och magen med min kompanjon Corny. Avslutade sen med en kort tur på bandet. Riktigt skönt att få låta alla känslor rinna ut med svetten; man är alltid på toppen-humör när man går därifrån!

Tar i från tårna!

Lite roliga bilder måste man ju också ta!

Igår var det tungt

Igår körde jag ben och väldigt lite rumpa på kvällen. Otroligt tungt pass faktiskt, fokuserade mycket på baksida lår då det är en svaghet. Var till och med jobbigt att gå upp för trappen hemma efteråt.

PowerWalk

Efter mat och gym så tog min bonusmamma med mig ut på en ordentlig powerwalk, som egentligen var allt annat än skön. Inte nog med att hon har världens bästa kondition, hon har också världens längsta ben. Så ja, jag har sprungit bredvid kan man säga. Och det räcker inte där med problem, jag la mig även ner på marken, bad om skjuts och klagade en hel del.
Hur som helst, jag är hemma nu och jag lever. DET är skönt!